Zeekoe en Panama city - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu Zeekoe en Panama city - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu

Zeekoe en Panama city

Blijf op de hoogte en volg Cors

22 April 2014 | Panama, Barro Colorado

Inmiddels is het weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste verslag heb geplaatst. Ik ben inmiddels druk begonnen met mijn experimenten. Na wat tegenslag gehad te hebben doordat sommige camera's niet alles opnamen wat er gebeurde en zaden daardoor verdwenen waren lijkt dat nu opgelost te zijn. Als je cameravallen schuin ophangt moet je ze heel zorgvuldig plaatsen omdat de bewegings sensor onder de camera zit en daardoor niet alle beweging in het hele beeld waarneemt. Inmiddels loopt alles veel soepeler al hebben bij twee cameravallen de agoutis hun lopend buffet nog niet helemaal ontdekt.
Naast de cameravallen blijft BCI vol verrassingen zitten. Zo dook er afgelopen zaterdag een zeekoe op in de baai voor onze accommodaties. Heel bijzonder om zo'n wonderlijk wezen te zien. Ze leven voornamelijk onder water maar moeten regelmatig naar bovenkomen om adem te halen. Dat is het moment waarop je ze kan zien. Naast zeekoeien kan je je ook grote krokodillen tegen komen. Zo lag er vlak na het schrijven van mijn vorige verslag een krokodil van 3 meter in de haven op een avond. We zijn toen heel stil dichtbijgeslopen en zijn op een paar meter afstand gekomen. Helaas geen goede foto's kunnen maken omdat het al donker was en de flits niet zover komt. Maar om zo'n grote krokodil van zo dicht bij te zien is wel prachtig. Helaas ondekte hij ons en dook hij onder. Krokodillen gedragen zich hier vrij schuw waardoor je ze niet heel vaak ziet.
Naast al dat waterleven kom ik ook regelmatig groepen spidermonkeys, brulapen en kapucijnenapen tegen. Recht onder ze gaan staan is geen aanrader. Naast zaden die ze laten vallen kunnen er ook andere dingen naar beneden komen die niet echt fris zijn. Gelukkig heb ik dat tot nu toe kunnen ontwijken.
Op dit moment ben ik in Panama City. Daar gaat iedereen elke dinsdag naartoe omdat er dan in het hoofdkwartier van het Smithsonian Tropical Research Institute een seminair is. Daarna gaan mensen vaak de stad in om wat te drinken en eten. Ik ga meestal s' ochtends al naar Panama city zodat ik op mijn gemak naar Albrook Mal kan gaan (een heel groot winkelcentrum) en naar het postkantoor etc.
We gaan meestal Casco Viejo in dat is het oude gedeelte van de stad. Je kan hier goed het verschil zien tussen rijk en arm. Er is daar vrij veel armoede, de straten zijn vies etc. Aan de rand ziet het er een stuk rijker uit want daar zitten cafetjes en hotels. Ook heb je overzicht over het rijke deel van de stad met allemaal wolkenkrabbers. Een wereld van verschil dus. In Casco Viejo hebben ze ook een belgisch bier café en een café dat zijn eigen bier maakt. Genoeg te beleven dus!

  • 22 April 2014 - 23:20

    Wim Onnes:

    Weer een leuk verslag, Cors! Mooi om een zeekoe en een krokodil zo dichtbij te zien. Een - relatief kleine - krokodil heb ik we eens heel dichtbij meegemaakt - zelfs aangeraakt -, maar een zeekoe nog nooit!
    Mooi dat het nu goed gaat met je cameravallen.
    Spidermonkeys, brulapen en kapucijnenapen in het wild zien: fantastisch!
    Veel plezier daar in Panama!!
    En doe de groeten aan alle agoutis!

  • 23 April 2014 - 14:24

    Bjorn:

    Mooi verslag Cors! Veel te zien daar dus, klinkt erg gaaf allemaal! Interessant en droevig ook om die grote sociale verschillen zo te kunnen zien. Succes met je onderzoek en genietse daar!

  • 23 April 2014 - 14:26

    Margré:

    Cors, van die apen..... je weet het....alle zegen komt van boven !!! zodra ze met gouden tientjes gaan gooien moet je vangen....leuk van die zeekoe, in de Zoo is het toch anders...op krokodillen heb ik het niet zo.....hun tanden zijn me te groot...leuk verslag hoor !

  • 25 April 2014 - 13:10

    Catrien:

    Ha Cors, je hoeft dus nog niet zoals het molletje uit het kinderboek te vragen: wie heeft er op mijn hoofd gepoept? Houd het zo!
    Bij mij in de gracht geen zeekoe of krokodil. Het blijft bij eendjes en reigers. Verschil moet er zijn he?

    groet

  • 27 April 2014 - 14:26

    Henk En Roelie:

    Hallo Cors

    Wat ben je in een mooi gebied terecht gekomen, bofkont.
    maar geniet ervan,want de tijd vliegt. Veel succes verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cors

Voor mijn Msc Thesis ga ik drie maanden naar Panama waar ik zal verblijven op Barro Colorado Island.

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 19123

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 19 Juni 2014

Panama - Barro Colorado Island

Landen bezocht: