Allemaal dieren - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu Allemaal dieren - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu

Allemaal dieren

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Cors

05 April 2014 | Panama, Barro Colorado

Inmiddels loop ik alweer een halve maand rond op Barro Colorado Island en heb ik het benodigde gezien. In BCI is overal leven. Je kan de meest bijzondere dieren tegenkomen op alle plekken. Het is altijd weer een verrassing wat je tegen gaat komen!
Natuurlijk zie je overal Agouti's. Ze lopen heel veel op het terrein hier maar ook in het bos zie je ze regelmatig. Is maar goed ook want ze moeten mooi aan mijn experimenten gaan meedoen. Deze ben ik overigens vandaag begonnen dus ben benieuwd hoe ze gaan uitpakken.
Een ander opmerkelijk dier is de miereneter. Opvallend is dat ze heel goed kunnen klimmen. Iets wat ik niet verwacht had van ze. Je kunt ze vaak heel dichtbij benaderen. Eerst kwamen ze niet zo snugger over maar vandaag zag ik een miereneter verschillende palmbladeren bij elkaar trok om zo te kunnen oversteken naar een andere boom. Best wel knap bedacht.
Andere dieren die ook veel in bomen zitten zijn natuurlijk apen. De meest voorkomende soort op BCI zijn Howler monkeys (Brulapen). Elke ochtend en avond laten ze zich horen en hoor je hun gebrul door het hele bos. Maar ook overdag laten ze zich soms horen als ze het niet op prijs stellen dat je langs loopt, als hun boom kraakt of beweegt of als het gaat regenen. Vaak zijn ze niet zo schuw dus kan je ook vaak ze van dichtbij bewonderen. Gisteren was er een groep die naast mijn huis zat. Er waren ook jongen bij die aan hun moeder waren vastgeklampt.
Een wat schuwere soort zijn de Kapucijnapen. Deze vindt ik persoonlijk heel mooi maar ze laten je niet zo dicht bij komen. Het is me daardoor nog niet gelukt om een mooie foto te krijgen. Foto's maken is sowieso moeilijk omdat er altijd bladeren en takken tussen jou en de dieren zitten en het vrij donker is in het bos. Een andere soort apen zijn Spidermonkeys. Deze heb ik nog maar twee keer gezien en niet van dichtbij maar ze schijnen soms agressief te kunnen zijn dus dat is misschien maar goed ook.
Hier in Panama kan je net als in nederland ook herten zien. Zo zag ik laatst een Brocket deer. Hij stak mooi voor mij het pad over dus kon hem mooi op de foto zetten. Het is meestal vrij bijzonder om deze te zien omdat ze heel goed kunnen horen en ruiken en meestal al weg zijn voordat je aankomt.
Naast de grotere dieren kruipt er ook van alles door het bos. Zo zijn er bijvoorbeeld Army-ants. Dit is een mierenkolonie van mieren die andere insecten eten. Ze leven als nomaden en gaan dus elke dag ergens anders heen. Ze lopen over routes op zoek naar voedsel en dat zo efficiënt mogelijk. Dat betekend dat als er een gat is in die route dat die overbrugd moet worden. En dat doen ze door met hun eigen lichaam een brug te bouwen. Ze kunnen zich aan elkaar vast maken waardoor ze een soort van levende brug vormen.
Ook zijn er wat spannendere dieren op BCI. Zo zag ik laatst een tarantula naast mijn huis. Deze zitten in holletjes of in strooisel en zijn vooral 's nachts actief. Hun bijt is niet gevaarlijk maar wel heel pijnlijk. Gelukkig heb ik dat zelf niet hoeven meemaken tot nu toe.
Een ander spannend dier is de Koral snake. Ik kwam deze laatst tegen op een pad. Als ze je bijten heb je ongeveer 30 minuten nog. Echter de kans dat ze je kunnen bijten is heel klein. Ze hebben namelijk een heel kleine kop met een kleine bek. Daarnaast staan hun tanden naar achter waardoor ze om iet heen moeten bijten. Dat zou bij mensen dus alleen in een kleine teen kunnen. Door een stevige schoen komen ze echt niet heen gelukkig.
Een andere giftige slang die succesvoller is, is de viper. Ik heb deze slang zelf nog nooit gezien maar deze schijnen wel goed te kunnen bijten. Gelukkig heb je dan wat langer de tijd om naar een ziekenhuis te gaan namelijk acht uur.
Verder heb je als dodelijk dier hier de krokodil. Deze zwemmen in het Panama kanaal dus hoe mooi het water er ook uit ziet je kan er niet in gaan zwemmen. Er geldt sinds een paar jaar dan ook een verbod om te gaan zwemmen nadat een aantal jaar geleden een krokodil iemand had gedood die aan het zwemmen was. Tot nu toe heb ik nog niet hele grote krokodillen gezien. Wel heb ik er eentje van 1,5 tot 2 meter gezien maar ze schijnen 4 meter groot te kunnen worden. Naast deze dieren zijn er natuurlijk nog vele andere dieren maar dat wordt anders wat te veel om over uit te wijden in dit verslag! Kortom het is goed genieten hier in Panama!

  • 06 April 2014 - 10:54

    Marjan:

    Brrr wat een enge beesten Cors! Je berichtje zat in mijn spam-box. Volgens Merel maar goed ook want die verhalen over al die enge dieren zijn volgens haar helemaal niet goed voor mij ;)

  • 06 April 2014 - 12:42

    Catrien:

    ha die Cors, bij mij zit je niet in de spam hoor. Wat een superleuk verhaal heb je weer geschreven. Houd de bijters alsjeblieft op veilige afstand. Succes met het experiment! ik hoop dat die agouti's goed meewerken. groet

  • 06 April 2014 - 14:32

    Wim:

    Prachtige foto's!! En weer zo'n mooi verslag!! Het lijkt me schitterend om in die omgeving je onderzoek uit te voeren. Hoe is het weer daar? Heb je nu ook veel - last van - regen?

  • 06 April 2014 - 15:47

    Cors Onnes:

    Nee het regent af en toe maar het is nog het droge seizoen. Nog een aanvulling van het verhaal:
    Gisterenavond ondekten we een krokodil van 3 meter in de haven. Hij lag heel dicht bij dus we zijn hem gaan besluipen om foto's te maken. We zijn op een paar meter afstand gekomen maar doordat het zo donker was kregen we geen goede foto's. Wel prachtig om zo'n groot machtig dier van zo dicht bij te zien. En we zaten wel twee meter boven het water dus hij kon niet bij ons komen.

  • 06 April 2014 - 18:49

    Hendrik Timmer:

    Hoi Cors,

    Wat weer een prachtig verhaal. Wat voor vogel is het op een van de foto's? Qua formaat lijkt het wel een pauw, maar het is natuurlijk wat anders.
    Ik ben benieuwd te horen hoe je onderzoek gaat. Camera's al in stelling gebracht?

    En oh ja heb je al kippen gespot?

    groeten

  • 06 April 2014 - 19:03

    Cors Onnes:

    Ja ik heb in Gamboa al kippen gespot. Waren niet bepaald raskippen maar liepen daar gewoon rond. De vogel op de foto is een Crested Guan. In het Nederlands heet het Kuifsjakohoen. Ontzettend grote vogels die voornamelijk in de bovenste lagen van de bomen blijven en daardoor vaak moeilijk op de foto te zetten zijn.

  • 06 April 2014 - 19:40

    Henk En Roelie:

    Hallo Cors

    Wat is dit weer een mooi verslag en erg boeiend. Ik vind het super dat je al die namen van de dieren al weet.
    En de foto's zijn erg mooi, alhoewel je zelf zegt dat ze beter kunnen.
    Veel succes met het onderzoek wat nu komen gaat.

    Henk en Roelie

  • 06 April 2014 - 21:40

    Wilma :

    Hallo Cors,
    Heel erg leuk om weer te lezen wat je allemaal ziet en mee maakt in Panama.
    Het is natuurlijk geweldig dat je dit allemaal mag beleven ! Ga je het onderzoek alleen doen of doe je het samen met andere studenten ? en waar zit je ongeveer in Panama ? Niet dat Cors en ik straks bij je op de stoep staan, wat mij trouwens best wel heel leuk lijkt, maar daarvoor is het helaas net een beetje te ver......
    Cors succes met je onderzoek en de hartelijke groeten uit de Reiderwolderpolder, ook namens Cors.
    Wilma

  • 09 April 2014 - 15:50

    Oma:

    Hallo Cors,
    Je eerste berichten zijn mij voorgelezen en op papier bezorgd. Met een nieuwe PC kan ik je nu zelf volgen en foto's zien! Van beide geniet ik. Verheug me op meer. Veel groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cors

Voor mijn Msc Thesis ga ik drie maanden naar Panama waar ik zal verblijven op Barro Colorado Island.

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 19139

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 19 Juni 2014

Panama - Barro Colorado Island

Landen bezocht: