Een totaal nieuwe wereld - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu Een totaal nieuwe wereld - Reisverslag uit Barro Colorado, Panama van Cors Onnes - WaarBenJij.nu

Een totaal nieuwe wereld

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Cors

19 Maart 2014 | Panama, Barro Colorado

Gisteren heb ik voor het eerst voet gezet in Panama. Vanaf het begin af aan is het een wereld van verschil vergeleken met Nederland. Het begon namelijk al op het vliegveld. Daar waar Schiphol groot en hightech is was Tocumen dat juist niet. Het zag er allemaal wat oud uit en de efficiëntie was ver te zoeken. Daardoor stonden er lange rijen bij de douane. Nadat ik door de douane was ging ik voor een taxi. Ik reisde samen met een meisje dat naast me had gezeten in het vliegtuig. Ze moest naar Panama stad en ik naar het Smithsonian. Maar aan adressen doen ze daar niet in Panama. Ze moeten dus gewoon weten waar iets is want er zijn nergens straatnaambordjes en de huizen hebben niet zoals in Nederland een nummer. Kortom de eerste taxichauffeur bleek niet te weten waar het was dus dat werd overstappen naar een andere taxi. Gelukkig was ik wel aangekomen en kon ik mijn reis naar Barro Colorado Island (BCI) vervolgen.
Eenmaal op BCI aangekomen werd me snel wegwijs gemaakt. Mijn kamer (die ik overigens deel) heeft in plaats van glas in de ramen, horren. Wel zo prettig want bepaald koud is het hier niet.
's nachts en overdag hoor je allemaal vreemde geluiden van dieren die niet voorkomen in Nederland. Het werkt zeer rustgevend om naar al die geluiden vanuit het bos te luisteren.
Na een nacht met vrij weinig slaap door mijn jetlag kon ik zo aanschuiven aan een ontbijt die elke ochtend keurig wordt verzorgd. Je moet er echter wel vroeg voor opstaan. Ik was nog maar net uit bed of ik zag mijn eerste Agouti al. Ze zijn hier heel algemeen en dat komt goed uit voor mijn experimenten. Na het ontbijt ben ik met Kevin en Owen die ook voor mijn begeleider werken meegegaan het bos in om zo een beetje het idee te krijgen van het eiland. De hitte was al heel sterk tussen 8 en 9 in de ochtend. De temperatuur hier overdag is over de 30 graden en 's nachts heb je ook geen jas nodig. Aangezien het flink heuvelachtig is was het flink zweten. Goed drinken was dan ook geen overbodige luxe.
In het bos was een grote verscheidenheid aan dieren die we in Nederland niet in het wild aantreffen. Zo heb ik natuurlijk weer Agouti's gezien maar ook Tapir, neusbeer, en Howler monkeys (Brulapen). Deze Howler monkeys zijn heel territoriaal en maken vooral 's ochtends en s'avonds veel herrie. Maar ook toen ik onder ze door liep lieten ze zich horen waardoor ik ze weer mooi kon zien.
Ook bij de accommodaties van het Smithsonian is het prachtig. Ik kijk op dit moment vanuit het lap uit over de baai met prachtig water. Zwemmer is echter niet aan te raden tenzij je graag je benen of armen kwijt wil. Er zitten hier namelijk krokodillen. Helaas heb ik ze nog niet gespot.
Het zal nog even duren voordat ik gewend ben aan de hoge temperaturen en het tijdsverschil maar een ding is zeker. Dit wordt genieten!

  • 19 Maart 2014 - 22:18

    Margriet:

    Dag Cors!
    Een totaal nieuwe wereld, dat kun je wel zeggen!
    Wat leuk om zo meteen al een eerste bericht van je te krijgen, we gaan je volgen, heel veel plezier en tot je volgende bericht, groetjes van Margriet & Evert

  • 19 Maart 2014 - 22:29

    Henk En Roelie:

    Hallo Cors

    bedankt voor je mail.
    Fijn dat het direct al zo goed bevalt en dat je de eerste dag al zoveel gezien hebt.

    tot horens

    Henk en Roelie

  • 19 Maart 2014 - 22:31

    Hendrik Timmer:

    Geweldig Cors, Ik blijf je volgen, maar wat bijzonder van die taxi en geen huisnummers?! Hoe werkt de postbode dan als er bijv 4 families Jansen in een straat wonen?/

  • 20 Maart 2014 - 00:06

    Wim Onnes:

    Leuk verslag!! Goed te horen dat je goed bent aangekomen. En direct al zo'n mooi verslag van je eerste indrukken daar! Heel leuk.
    Je krijgt de groeten van de kippen, die vroegen me nog om je veel 'Toktoktoktoktooook!'te wensen, terwijl de kuikens verheugd piepten ... :)
    Veel plezier en succes!
    liefs,
    pap

  • 20 Maart 2014 - 00:06

    Wim Onnes:

    Leuk verslag!! Goed te horen dat je goed bent aangekomen. En direct al zo'n mooi verslag van je eerste indrukken daar! Heel leuk.
    Je krijgt de groeten van de kippen, die vroegen me nog om je veel 'Toktoktoktoktooook!'te wensen, terwijl de kuikens verheugd piepten ... :)
    Veel plezier en succes!
    liefs,
    pap

  • 20 Maart 2014 - 22:16

    Hendrik Jan & Margré:

    wat bof jij dat het een andere wereld is dan hier, anders was het er maar saai...leuk van dat verslag en de foto's....geniet maar veel....

  • 21 Maart 2014 - 22:32

    Ingrid:

    Hey Cors,
    Wat lees ik nu opeens op Facebook.. denk checken!! Wat gaaf man! Heel veel plezier en zet hem op!

    Liefs,
    Ingrid

  • 23 Maart 2014 - 15:10

    Wim & Gertina:

    Hey Cors,

    Mooi verhaal om te lezen. Mooie foto's!

    Succes met je onderzoek daar!

    Groet Wim & Gertina

  • 24 Maart 2014 - 23:02

    Cors Onnes:

    Bedankt voor alle reacties! Ik zal regelmatig een nieuw verslag online zetten :)

    Groetjes Cors

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cors

Voor mijn Msc Thesis ga ik drie maanden naar Panama waar ik zal verblijven op Barro Colorado Island.

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 19151

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 19 Juni 2014

Panama - Barro Colorado Island

Landen bezocht: